Informatie i.v.m. gegevensverwerking tijdens uw opname
Om kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden verwerken we gegevens van onze patiënten. Hierbij hebben we bijzondere aandacht voor de bescherming van uw persoonlijke levenssfeer. In de eerste plaats willen we u zo goed mogelijk inlichten waarvoor we uw persoonsgegevens gebruiken en welke rechten u kan uitoefenen.
De volledige privacy policy kan u hieronder terugvinden. Er ligt een papieren versie aan het onthaal of u kan een kopie vragen aan een medewerker.
Wij hanteren de volgende principes bij het verwerken van uw gegevens:
Welke gegevens wij van u verwerken:
- identificatiegegevens, waaronder het rijksregisternummer
- financiële en administratieve gegevens met betrekking tot opname en facturatie, waaronder het lidmaatschap van het ziekenfonds
- medische, paramedische en verpleegkundige gegevens, opgesplitst in volgende modules:
- sociale gegevens waaronder beroep en opleiding
- camerabeveiliging: wij hebben op enkele plaatsen beveiligingscamera’s geplaatst om de veiligheid in het ziekenhuis te garanderen. U wordt steeds op de hoogte gesteld van de aanwezigheid van een camera d.m.v. de wettelijk verplichte pictogrammen. Camerabeelden worden maximaal 30 dagen bewaard.
- andere gegevens noodzakelijk voor het uitvoeren van de doeleinden bepaald of opgelegd door de wet (gerechtelijke gegevens).
Wij gebruiken uw persoonsgegevens voor:
Uw rechten omtrent uw gegevens:
U hebt recht op inzage en recht op correctie of verwijdering van de persoonsgegeven die wij van u ontvangen hebben zoals beschreven de GDPR-wetgeving. Tevens kan u bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens (of een deel hiervan) door ons of door een van onze verwerkers. Ook hebt u het recht om de door u verstrekte gegevens door ons te laten overdragen aan u (of in uw directe opdracht aan een andere partij).
Wij kunnen u vragen om u te legitimeren voordat wij gehoor kunnen geven aan voornoemde verzoeken. Hiervoor vragen wij u om een kopie van uw identiteitskaart mee te sturen. We raden u sterk aan om daarbij uw pasfoto onzichtbaar te maken en erbij te vermelden dat het om een kopie gaat.
Bij uw rechten omtrent uw gegevens moet u opletten voor wettelijke beperkingen bij het uitoefenen ervan. Deze rechten kunnen beperkt worden door specifieke regelgeving die op de verwerking van toepassing is. Zo zijn wij voor bepaalde gegevens verplicht om bepaalde bewaringstermijnen te respecteren, zoals het medisch dossier – hetgeen wij 30 jaar moeten bewaren.
Bij opname zal een medewerker van de sociale dienst u vragen of u een vertrouwenspersoon wenst door te geven en om één of meerdere contactperso(o)n(en) aan te duiden.
Een vertrouwenspersoon kan namens uzelf informatie vragen over uw medisch dossier en over therapeutische interventies.
Uw contactpersoon kan worden gecontacteerd bij praktische problemen (bv m.b.t. persoonlijke was, vervoer, etc.) en kan ook worden gecontacteerd bij urgente medische problemen.
Om uw zorg en behandeling optimaal te laten verlopen, worden alle nuttige gegevens over uw zorgproces gebundeld en bewaard in een elektronisch patiëntendossier. Dit dossier bevat gegevens van artsen, verpleegkundigen en paramedici en vergemakkelijkt de communicatie tussen de verschillende zorgverleners. Het beheer van patiëntendossiers gebeurt door het “klinisch werkstation” (KWS). Voor labo-onderzoeken werkt het NMSC samen met het labo van UZ Leuven. Enkel uw zorgverleners hebben toegang tot uw dossier. Elk van deze personen is strikt gebonden aan het beroepsgeheim. Het NMSC is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens, die in uw patiëntendossier binnen het NMSC worden bijgehouden.
Sedert 2004 is er een samenwerkingsovereenkomst tussen enkele ziekenhuizen m.b.t.het elektronischpatiëntendossier. Als u in één van deze ziekenhuizen behandeld wordt, kunnen uw gegevens ook daar geraadpleegd en aangevuld worden. Dit samenwerkingsverband kreeg de naam “nexuz health”. Het gebruik van één dossier biedt het voordeel dat elke arts beslissingen kan nemen op basis van alle gegevens uit dit gemeenschappelijk opgebouwd dossier. Ook in dit samenwerkingsverband worden de privacyregels strikt gewaarborgd en nageleefd.
De lijst van de deelnemende ziekenhuizen groeit nog steeds. Een actuele lijst vindt u op de website van nexuzhealth (www.mynexuzhealth.be).
Een uitgebreid toegangscontrolesysteem bewaakt de gegevens. Alleen de behandelende arts, de verpleegkundigen en andere zorgverleners die op dat moment bij de behandeling betrokken zijn, kunnen het dossier van de patiënt openen. Iemand die op onrechtmatige wijze probeert toegang te verkrijgen tot een dossier wordt streng gesanctioneerd.
Via mynexuzhealth kan u toegang krijgen tot bepaalde gegevens uit uw medische dossier. Meer informatie vindt u op de website www.mynexuzhealth.be.
Heb u hierover vragen of ben u niet tevreden?
De volledige privacy policy kan u hieronder terugvinden.
Er ligt een papieren versie aan het onthaal of u kan een kopie vragen aan een medewerker.
Het Nationaal MS Centrum is verantwoordelijk voor uw persoonsgegevens.
Voor meer informatie kan u terecht bij onze Functionaris voor gegevensbescherming via privacy@mscenter.be of via tel.: +32 2 597 80 03
Wanneer u vindt dat het Nationaal MS Centrum uw rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens niet of niet op juiste wijze respecteert, kan u ook bij deze functionaris terecht, die het ziekenhuis zal aanspreken om de klacht te behandelen en desgevallend de nodige maatregelen te treffen. U hebt ook het recht om een klacht in te dienen bij de Vlaamse Toezichtcommissie (contactgegevens beschikbaar via: https://overheid.vlaanderen.be/vlaamse-toezichtcommissie).