Kwaliteit en patiëntveiligheid

Een belangrijk onderdeel van kwaliteitszorg is (patiënt)veiligheid.

Het Nationaal MS Centrum focust op deze patiëntveiligheidsdoelen :

  • correcte patiënt-identificatie: we willen er over waken dat de juiste patiënt de juiste zorg krijgt. Daarom wordt meermaals de identiteit van de patiënten geverifieerd.
  • effectieve communicatie: om misverstanden te voorkomen bij mondelinge communicatie worden opdrachten of testresultaten opgeschreven en herhaald.
  • veilige medicatietoediening: we waken erover dat medicatie juist wordt voorgeschreven, afgeleverd en gebruikt. Aan sommige geneesmiddelen wordt extra aandacht geschonken, omdat ze meer risico inhouden bij foutief gebruik.
  • handhygiëne: onhygiënische handen van zorgverleners kunnen infecties veroorzaken bij patiënten. Daarom wassen of ontsmetten onze medewerkers systematisch de handen.
  • voorkomen van vallen: in het Nationaal MS Centrum doen wij er alles aan om valpartijen te voorkomen. Als bij opname blijkt dat de patiënt een extra verhoogd risico loopt om te vallen, dan start het multidisciplinair revalidatieteam een aangepast programma op.

Het Nationaal MS Centrum bouwt voortdurend aan een cultuur van patiëntveiligheid. Daarbij wordt iedere medewerker gestimuleerd om onveilige situaties en (bijna)incidenten te melden via een gedigitaliseerd meldsysteem. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld van waar er verbeteracties kunnen gevoerd worden. We zien het melden van een incident als een kans op verbetering. Dit alles vindt plaats binnen een open en respectvol klimaat, waarbij de patiënt centraal wordt gesteld.

Contactinfo kwaliteit en patiëntveiligheid

Hebt u feedback of een suggestie over de kwaliteit en patiëntveiligheid in het Nationaal MS Centrum, dan kunt u die doorgeven via e-mail