Melden van klachten
De ombudsvrouw van het Nationaal MS Centrum is Katleen Duthoo
Haar lokaal bevindt zich aan de ingang van de Vanheylenstraat 16 - 1820 Melsbroek
De ombudsvrouw is in principe alle werkdagen aanwezig tussen 10.30 en 18.00 uur
De ombudsdienst is op verschillende manieren bereikbaar:
- rechtstreeks in het lokaal van de ombudsvrouw, zonder afspraak
- na afspraak
- indien gewenst zoekt de ombudsvrouw de patiënt op in de kamer
- via de telefoon op het nummer +32 2 597 88 09
- via e-mail: ombudsdienst@mscenter.be
- via de post:
Ombudsdienst Nationaal MS Centrum
Vanheylenstraat 16
1820 Melsbroek
Interne bewakingsdienst
Het Nationaal Multiple Sclerose Centrum baat een interne bewakingsdienst uit – geregistreerd onder het nummer 0410.338.110
Patiënten die klachten hebben omtrent de dienstverlening van deze interne bewakingsdienst kunnen zich richten tot de Ombudsdienst van de instelling.
Klachten komende van personeel en derden kunnen schriftelijk ingediend worden via mail naar thibaut.muys@mscenter.be
Elk ontvangst van klachten wordt bevestigd naar de klager. Klachten en antwoorden worden geregistreerd in het klachtenregister van de interne bewakingsdienst.
Het Nationaal Multiple Sclerose Centrum is verzekerd tegen lichamelijke of materiële schade die voortvloeien uit de uitoefening van zijn activiteiten inzake private veiligheid. De benadeelden kunnen zich rechtstreeks wenden tot KBC Verzekeringen NV (0403.552.563). Het polisnummer is 28.969.001
Klokkenluidersmelding
Wil je een melding doen rond een integriteitsbreuken binnen het NMSC, dan kan dat via deze weg:
Wat is een integriteitsbreuk?
- Feitelijke of mogelijke inbreuken op de regelgeving binnen de werk gerelateerde context. Dit is een wezenlijk verschil met klachten.
- Een melding van feitelijke of mogelijke inbreuken vraagt informatie en/of bewijslast.
- Om over een dergelijke inbreuk te spreken, moet het gaan over een handeling of een nalatigheid die onregelmatig is of die de regelgeving schendt.
- Enkele voorbeelden: fiscale fraude, sociale fraude, corruptie, …
Hoe kan je melden?
- Meldingen kunnen zowel schriftelijk als mondeling worden gedaan, in alle vertrouwen en zonder sancties voor de melder. Ook anonieme meldingen worden met ernst opgevolgd. Bij niet anonieme melding wordt een vertrouwelijk behandeling gewaarborgd.
Waar kan je melden? (het intern meldkanaal)
- We raden sterk aan eerst dit meldkanaal te gebruiken vóór beroep te doen op de mogelijkheden die de overheid voorziet.
- De meldingen kunnen overgemaakt worden aan het meldkanaal:
- Via centraal email-adres: internemelding@mscenter.be (beheerd door hoofd HR)
- Via online formulier: https://msc.meldinginbreukunierecht.uzleuven.be (beheerd door hoofd HR)
- Mondeling of telefonische aan:
- Hoofd HR
- In geval van tijdelijke of langdurige afwezigheid (+7d) zal er een back-up gezocht worden, deze kan bestaan uit een personeelslid van de personeelsdienst of de DPO.
Meldingen kunnen gedaan worden via:
- Telefoon
- Brief
- Online formulier (anoniem)
- Een gesprek
Wat nu?
- Termijnen voor feedback op je melding
- Je ontvangt een bevestiging van je melding binnen 7 dagen na de melding.
- Daarbij wordt een contactpersoon binnen dit meldkanaal aangeduid die bevoegd is voor de opvolging van de melding en die de communicatie met jou zal onderhouden. Hij of zij zal zo nodig bijkomende informatie opvragen maar ook feedback geven. Deze feedback volgt maximum 3 maanden na de ontvangstmelding en kan 1 keer met nog eens 3 maanden verlengd worden.
Meer info?
De procedure kan je hier nalezen