Een (medisch) incident is een ongewilde gebeurtenis tijdens het zorgproces, die tot schade aan de patiënt heeft geleid, of had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden. U kan ons hiervan op de hoogte brengen.
Waar mogelijk worden systeemgerichte verbeteringen doorgevoerd n.a.v. een incidentmelding of een suggestie. Voorstellen tot verbeteringen worden toegelicht en goedgekeurd door het comité kwaliteit en patiëntveiligheid van het Nationaal MS Centrum. Over deze gestructureerde aanpassingen worden de betrokken patiënt en zijn omgeving ingelicht door de kwaliteitscoördinator. Op die manier probeert het NMSC constructief om te gaan met incidentmeldingen.
Het NMSC heeft bijvoorbeeld, n.a.v. een incident, een ziekenhuisbrede sensibilisatiecampagne georganiseerd om de traphekkens steeds gesloten te houden. Zo zijn er op de traphekkens stickers aangebracht als reminder, in beide landstalen. Deze aanpak heeft zijn nut ondertussen bewezen.
Hebt u feedback of een suggestie over de kwaliteit en patiëntveiligheid in het Nationaal MS Centrum, dan kunt u die doorgeven aan de Kwaliteitscoördinator Birte Theunissen via kwaliteitscoordinator@mscenter.be of via Tel.: +32 2 59 78 003Hebt u een klacht, of wenst u info over de interne bewakingsdienst en/of de mogelijkheid tot het maken van een klokkenluidersmelding? Dat kan via melden van klachten.