
U hebt recht op de best mogelijke gezondheidszorg en de zorgverleners zetten hiervoor de nodige medische kennis en de beschikbare technologie in.
Daarbij respecteren ze ieders waardigheid en zelfbeschikkingsrecht, ongeacht uw nationaliteit, sociale klasse, seksuele geaardheid of geloofsovertuiging.
De zorgen met het oog op het voorkomen, behandelen en verzachten van lichamelijke en psychische pijn maken integraal deel uit van de behandeling.
U bent vrij in de keuze van zorgverlener en u heeft het recht om op elk moment één of verschillende zorgverleners over hetzelfde probleem te raadplegen.
Die vrije keuze kan evenwel door de wet of door omstandigheden die eigen zijn aan de organisatie beperkt worden (bv. bij aanwezigheid van slechts één specialist in het ziekenhuis).
Daarnaast heeft elke beroepsbeoefenaar het recht om de behandeling – om persoonlijke of beroepsredenen – niet verder te zetten, behalve in geval van nood. Als de beroepsbeoefenaar de behandeling onderbreekt, moet hij u doorverwijzen, zodat de continuïteit van uw zorgen gewaarborgd is. U kan vragen om een kopie van uw medisch dossier op te sturen naar de nieuwe zorgverlener.
U hebt recht op alle informatie die nodig is om inzicht te krijgen in uw gezondheidstoestand (dit betreft de diagnose, ook al is die negatief) en de vermoedelijke evolutie. De beroepsbeoefenaar vertelt u ook welk gedrag er bijgevolg wenselijk is. De zorgverlener deelt u deze informatie mondeling en in een begrijpbare taal mee.
Indien het niet meedelen van de informatie ernstig nadeel oplevert voor uw gezondheid of voor die van derden (bijv. bij een besmettelijke ziekte), dan hoeft de beroepsbeoefenaar dit "verzoek van de patiënt om niet te weten" niet op te volgen. In dat geval dient hij vooraf een andere beroepsbeoefenaar te raadplegen en de eventueel aangewezen vertrouwenspersoon te horen.
U hebt het recht om geïnformeerd, voorafgaandelijk en vrij toe te stemmen in iedere tussenkomst van de beroepsbeoefenaar. Deze informatie wordt op gepaste tijd verstrekt en gebeurt in een voor de patiënt verstaanbare taal. Dit betekent niet dat de zorgverlener voor elke handeling de expliciete toestemming moet vragen (bijv. bloedafname, bloeddruk meten, enz.), omdat de zorgverlener uit uw gedrag de toestemming kan afleiden (bijv. u steekt de arm uit).
Als u instemt met een behandeling, gaat u in principe akkoord met elk onderdeel van die behandeling.
In spoedsituaties, wanneer het onmogelijk is de wil van de patiënt of zijn vertegenwoordiger te achterhalen, voert de beroepsbeoefenaar alle noodzakelijke tussenkomsten uit, mits het respecteren van een eventueel voorafgaande wilsverklaring.
Bovendien heeft u het recht te vernemen of de beroepsbeoefenaar verzekerd is en gemachtigd is om zijn beroep uit te oefenen.
U hebt recht op een zorgvuldig bijgehouden en veilig bewaard patiëntendossier.
U kan vragen aan de behandelende arts om het patiëntendossier in te zien.
U kan ook vragen naar een afschrift van het patiëntendossier. Daartoe vult u, uw vertegenwoordiger of vertrouwenspersoon het daartoe bestemde formulier in. Het ingevulde formulier verstuurt u daarna naar de hoofdgeneesheer, die de vraag doorstuurt naar de behandelende arts.
Enkel de zorgverleners die betrokken of nodig zijn bij uw onderzoek of uw behandeling, mogen hierbij aanwezig zijn. De informatie in verband met uw gezondheidstoestand mag niet aan derden worden meegedeeld, behalve in geval van wettelijke afwijking en indien het nodig is voor de bescherming van de volksgezondheid of voor het beschermen van de rechten van anderen.
Wanneer u van oordeel bent dat een patiëntenrecht niet werd gerespecteerd dan kan u contact opnemen met de ombudsdienst van het Nationaal MS Centum. De ombudsdienst luistert, geeft informatie en bemiddelt om de communicatie te bevorderen en de vertrouwensbreuk tussen u en de zorgverlener te herstellen.
U hebt recht op pijnbestrijding. Zorgverleners moeten aandacht hebben voor pijn, de pijntoestand evalueren, de pijn behandelen en verzachten.
Tijdens uw behandeling komt u in contact met verschillende zorgverleners. Van onze medewerkers mag u verwachten dat zij u een deskundige behandeling en een goede verzorging geven. De kans is reëel dat er studenten (verpleegkundigen, kinesisten, psychologen,…) en arts-assistenten in uw zorgproces zullen betrokken worden. Deze studenten en arts-assistenten worden gesuperviseerd door onze vaste medewerkers en artsen. Van zowel medewerkers als studenten wordt verwacht dat ze de patiëntenrechten naleven.
Een vertrouwenspersoon staat naast de patiënt.
Een vertegenwoordiger treedt op in plaats van de patiënt.
Voorbeeldformulieren voor aanwijzing van vertrouwenspersoon of vertegenwoordiger zijn als bijlage toegevoegd aan de info-brochures die terug te vinden zijn in alle folderkasten van het Nationaal MS Centrum.
Meer info vindt u via www.patientrights.be