Indicatoren zijn een integraal onderdeel van het kwaliteitsmanagementsysteem. Het opvolgen ervan heeft als doel de kwaliteit van de toegediende zorg te optimaliseren op basis van gesystematiseerde en gekwantificeerde gegevens.
Kwaliteit van zorg wordt op die manier transparant : het zijn meetbare aspecten van de zorgverlening.
Het NMSC verbindt zich ertoe om een vastgelegde indicatoren set adequaat op te volgen. Aan de hand van frequente metingen, interne audits en analyses (door de dienst Kwaliteit of met hun ondersteuning) houden we deze indicatoren up-to-date met als doel de kwaliteitswerking nauwgezet op te volgen. Deze omvatten de International Patient Safety Goals (IPSG) die we hebben omgevormd tot de de ‘Kwaliteitsmuur’ van het NMSC. Maar ook engageert het NMSC zich ook tot het VIP2 -indicatorenproject waardoor er voor een bepaald aantal indicatoren wordt samengewerkt met het VIKZ (Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg). Resultaten van deze (externe) metingen worden tweemaal per jaar gepubliceerd op de VIKZ-website: https://www.zorgkwaliteit.be/ en omvatten o.a. de opvolging van patiënten tevredenheid. De resultaten van de metingen worden gepubliceerd op www.zorgkwaliteit.be, waar zowel patiënten als medewerkers onze score kunnen vergelijken met die van andere ziekenhuizen. Via deze link komt u op de resultaten en toelichtingen van ons ziekenhuis: https://www.zorgkwaliteit.be/zorgvoorzieningen/nationaal-multiple-sclerose-centrum-steenokkerzeel
Voor meer info kan u contact opnemen (tijdens kantooruren) met de Kwaliteitscoördinator Birte Theunissen of kwaliteitscoach Lars Wouters via kwaliteitscoordinator@mscenter.be of via Tel.: +32 2 59 78 003 of +32 2 59 78 016